Hoe kan de bestaande website van Grünten geoptimaliseerd worden middels een redesign, waardoor meer verbinding met de B2C-doelgroep plaatsvindt?
Grünten wil met Veggie Oats inspelen op de moderne samenleving en de drukke levensstijl, die zorgt voor een stijgend maatschappelijk probleem onder de B2C-doelgroep door het consumeren van ongezond eten. Deze ontbijtproducten worden door middel van supermarkten en een webshop aangeboden.
Bevindingen oude WEbsite
1. De productinformatie: ingrediënten zijn lastig te vinden op de website. Je kunt er  alleen achterkomen door op de productfoto te klikken. Respondenten moeten teveel doorklikken om informatie te krijgen.  
2. Onduidelijkheid over: hoe het product gebruikt moet worden zoals voor het ontbijt, lunch of als tussendoortje. Ook hoe het product er werkelijk uitziet, de allergenen, de houdbaarheid en hoe te bewaren.
3. Respondenten worden geprikkeld door de kleuren. Daarintegen zien de sfeerfoto's er niet smakelijk uit door de compositie of het genomen perspectief,  bovenaanzicht. Het contrast van kleurgebruik op de site kan beter.
4. Vermeldingen, pers en/of media berichten zijn heel interessant en worden positief ervaren door respondenten. Het icoon 'free delivery is zeer misleidend. 
5. De FAQ-vragen met het dropdown menu worden door respondenten veel gebruikt en positief ervaren.

Aan de hand van onderzoeksresultaten is er een buyer customer journey map in kaart gebracht om zo de touch points duidelijk te krijgen. 
conceptualiseren
De volgende 5 kernwaarden van het merk zijn leidend voor de conceptontwikkeling
Stimulering van groente consumeren 
Gezonde, gebalanceerde levensstijl.
Transparantie, duurzaamheid en uniek.
Inspiratie, gezond ontbijt en/of eten.
Betrouwbaarheid.

Concept 1: Ingredient Journey of Veggie Oats
De gemiddelde consument in Nederland eet veel te weinig groente. Het zou goed voelen om met een lekker ontbijt gelijk 25% van de dagelijkse hoeveelheid te eten. Ga op ingredientenreis met Grünten en ontdek de duurzame, maatschappelijk betrokken en transparante manier van produceren. Leer welke smaken er zijn, welke groenten en fruit er gebruikt worden, wat de voedingswaarde van de ingrediënten van de Veggie Oats zijn en kom erachter waarom Veggie Oats perfect bij je gezonde eetpatroon passen. 
Concept 2: Veggie Flavour Experience 
Je wil gezond ontbijten maar het mag wel lekker en snel zijn. Leer de verschillende smaken en ingrediënten van de Veggie Oats kennen, door de gevisualiseerde en beschreven smaakprofielen. Elke Veggie Oats heeft zijn eigen smaakprofiel zoals de textuur, het mondgevoel en de smaakrijkdom. Met de smaaktest kan jij erachter komen welke Veggie Oats smaak perfect bij jou past. 

Concept 3: Veggie Oats Fusion
Veggie Oats zijn niet alleen ready-to-eat ontbijtproducten, maar zijn ook geweldig te combineren met andere ingrediënten. Begin je dag goed met een gezond en gevarieerd ontbijt. Ontdek welke en hoe jouw favoriete smaken en ingrediënten te combineren zijn, en ook passen binnen je dieet doelen. Op deze manier kan de gebruiker Veggie Oats leren kennen en ontdekken hoe ze het kunnen toepassen in hun dagelijks eetpatroon.
user testing
Om te onderzoeken welk concept het meest bij de doelgroep aanspreekt, zijn de drie concepten getest met de opdrachtgever en de focusgroep, die bestaat uit 10 respondenten. De user testing bestaat uit een korte introductie, user scenario en beoordelingsformulier. Zowel de focusgroep als de opdrachtgever hadden het meeste interesse in concept 1 en 2 daarom is er besloten om de goede eigenschappen van deze 2 concepten samen te voegen. 
Guiding principles
Op basis van het UX onderzoek zijn er 5 principes vastgesteld voor de designfase. Deze zijn leidend voor het maken van de wireframes, low-fidelity en high-fidelity prototype: 

1. Mobile first, responsive design met de focus op mobiel. 
2. Geef de gebruiker specifieke informatie op het juiste moment/pagina.
3. Geef de gebruiker de mogelijkheid om te navigeren en toon de voortgang. 
4. Wees overzichtelijk, consistent, kleurrijk en speels in het weergeven van informatie. 
5. Wees inspirerend, geloofwaardig en bouw vertrouwen op. 
Het eindconcept: "Journey Through Veggie Oats"
De gemiddelde consument in Nederland eet veel te weinig groente. Groenten bevatten belangrijke voedingsstoffen die bijdragen aan een gezonde levensstijl. Het zou goed voelen om met een lekker ontbijt gelijk 25% van de dagelijkse hoeveelheid te eten. Ga op ‘ingrediëntenreis’ met Grünten en ontdek de gezonde, lekkere en gemakkelijkere aspecten van Veggie Oats. Leer welke taart smaken er zijn, welke groenten en overige ingrediënten gebruikt worden. Wat de voedingswaarde van de ingrediënten van de Veggie Oats zijn en kom erachter waarom Veggie Oats ready-to-eat perfect bij je gezonde en drukke levensstijl past. ​​​​​​​
design & prototype
User Testing
Klik op de afbeelding hieronder om het eindprototype zelf te ervaren. 
Opdracht: Afstudeerproject 1 - website optimalisatie 
Opdrachtgever: Grünten Veggie Oats
Tools: Sketch, InVision, Adobe XD, Photoshop, Illustrator
Categorie: UX / UI Design / Web Design

You may also like

Back to Top